Jaunumi 17.09.2015

Mācāmies ēst ar prieku!

Shutterstock 211847212

Neviens nepazīst Tavu mazuli tik labi kā Tu. Ir ļoti svarīgi piebarošanas procesam pievērsties atbildīgi un nopietni, jo tas, kā mazulim iemācīsi ēst jau agrā vecumā, lielā mērā noteiks viņa ēšanas paradumus visas dzīves garumā. Tādēļ esi pacietīga – piebarošana var ilgt vairākus mēnešus un rezultāti nebūs redzami tūlīt, taču domā uz priekšdienām – tas būs tā vērts.

Nodrošini bērniņam dažādus uzturvielu avotus

Ja mazulis lielāko kaloriju daļu iegūst no Tevis, piebarošanas sākumā bērniņš jutīsies izsalkušāks nekā parasti, jo nav pieradis pie citiem pārtikas veidiem. Nepatika var izpausties niķīgumā un neapmierinātībā. Pacenties atklāt mazulim dažādus cietos pārtikas produktus un māci tos izbaudīt.

Mazuļu uztura piramīdas pamatā ir jābūt graudaugu produktiem, jo tie ir bagāti ar B grupas vitamīniem un šķiedrvielām, kas ir primāri nozīmīgi normāla gremošanas trakta darbībai.

Nākamajai uztura piramīdas grupai ir jābūt augļiem un dārzeņiem. Tā kā tie ir tik raibi, gardi un satur maz kaloriju, Tev jācenšas tos iekļaut katrā maltītē vismaz 5 reizes dienā.

Šeit lieliski iederas Milupas biezenīši, tajos ir mazulim tik nepieciešamās vielas – Tev nebūs jāraizējas.

Liesa gaļa, zivis un olas Tavu bērniņu apgādās ar dzelzi, cinku, varu un olbaltumvielām. Mazuļa uzturā ir jāiekļauj dažāda veida kvalitatīva liesā gaļa – to vari vārīt, sautēt vai tvaicēt. Centies izvairīties no taukvielās ceptiem ēdieniem, tāpat arī zemas kvalitātes gaļas produktiem. Nedod olas pārāk bieži – ne vairāk kā 3 olas nedēļā.

Piens un piena produkti bērniņu nodrošinās ar augošam organismam tik nepieciešamo kalciju, magniju, olbaltumvielām un vitamīniem, tāpēc atceries bērniņu nodrošināt arī ar mazuļiem atbilstošiem piena produktiem, kam nevajadzētu būt treknam govs pienam.

Visbeidzot arī augu eļļas nelielās devās mazulim ir nepieciešamas katru dienu. Vislabākās ir pirmā spieduma olīveļļa vai rapšu eļļa, ko vari pievienot svaigiem salātiem.

Nekad nepiedāvā, nekad neatsaki

Kad esi tikusi skaidrībā ar uztura piramīdas pamatiem, vari pievērsties jautājumiem par pasniegšanas veidu. Dažiem bērniem šis solis neviesīs pārmaiņas, un viņi turpinās prasīt pēc māmiņas piena, citiem mazuļiem galvenais ir konkrētā diennakts laikā apmierināt sāta sajūtu. Tu vari saglabāt ierasto ēdienreižu plānu, piedāvājot dažādus mazuļu ēdienus zīdīšanas vietā.

Pamazām pārtrauc zīdīšanu pēc likstām

Mazuļi bieži vēlas tikt īpaši palutināti pēc kāda kritiena vai nobrāzuma. Taču tas var pieradināt bērniņu pie konkrētas rīcības un sajūtām. Kad mazulis savainojas, saņem viņa rokas un mierīgi aprunājies. Ja mazais ķipars tomēr prasa pēc zīdīšanas, atbildi, ka paēdināsi viņu pēc mirkļa. Ja ierādīsi to bērniņam, viņš iemācīsies, ka arī asaras nomierina, un vairs neprasīs pēc “mierinājuma”.

Iemācies atšķirt mazuļa izsalkumu no garlaicības

Daudzi bērniņi meklē krūti, kad saskaras ar nepatīkamām emocijām. Piemēram, mazuļi bieži izteikti vēlas ēst, kad nav droši, nesaprot savas sajūtas vai garlaikojas. Nākamreiz, kad bērniņš sāk niķoties un meklēt krūti, apdomā, kad viņš ēda pēdējo reizi, ja tas bijis nesen, izdomā ko aizraujošu – parotaļājies, sasmīdini mazo vai kā citādi uzlabo garastāvokli.

Nakts barošana

Kad runājam par zīdīšanas samazināšanu, pirmā maltīte, kas nāk prātā, noteikti ir nakts ēdienreizes. Ja bērniņš joprojām mostas un prasa ēst, iespējams, tas ir tāpēc, ka mazulis nezina, kā citādi iemigt. Sākotnēji Tu vari turpināt kādu laiku zīdīt viņu pirms iemigšanas, taču pamazām izvairies no zīdīšanas naktī. Tas nozīmē, ka Tev būs jāiemāca bērniņam aizmigt bez ēšanas nakts vidū. Tev ir jābūt pacietīgai, kaut arī nakts stundās tas nav viegli.

Paskaidro mazulim, ka šonakt Tu viņu ēdināsi dzīvojamajā istabā, ne guļamtelpā, un tad aizmigsi kopā ar viņu. Vari izmantot rotaļlietas, lai palīdzētu saprast, ko centies izstāstīt. Ja atkārtosi šo soli regulāri, mazulis pieradīs pie rotaļlietām kā nakts ēšanas sastāvdaļas. Pēc kāda laika, kad bērniņš atkal prasīs ēst, varēsi viņam pateikt, ka rotaļlietas ir iemigušas un viņam arī ir laiks čučēt. Esi gatava asarām un niķiem sākumposmā, taču atminies, ko rakstījām iepriekš – viss labais taču nāk ar laiku.