Jaunumi 24.09.2015

Mazuļiem ir nepieciešams daudzveidīgs uzturs

Shutterstock 173620472

Bērnam augot, mainās arī viņam nepieciešamās uzturvielas. Katrā attīstības posmā bērnam ir jānodrošina sabalansētas uzturvielas un enerģija, lai viņš augtu vesels. Bērna vēders ir aptuveni desmit reižu mazāks nekā pieaugušā, tādēļ ir svarīgi, lai katrā bērnam dotajā ēdiena karotē būtu pietiekami daudz noderīgu augstas kvalitātes uzturvielu.

Sabalansēts bērnu uzturs ļoti atšķiras no pieaugušo. Mūsu uzturā būtu jānodrošina mazāk tauku un vairāk šķiedrvielu, savukārt bērnu uzturā jānodrošina salīdzinoši daudz tauku un maz šķiedrvielu. Lai arī šķiedrvielas ir noderīgas, tās ir īpaši barojošas. Pārmērīgs to daudzums var radīt bērnam sāta sajūtu, tādēļ viņš var atteikties no cita ēdiena, kas nodrošinātu attiecīgajā vecumā nepieciešamo enerģiju un uzturvielas.

Bērniem jāēd bieži un nedaudz visas dienas garumā, nevis reti un lielas porcijas.

Dažādība ir svarīga

Dažādībā ir dzīves sāls! Gan brokastīs, gan pamatmaltītēs un saldajos ēdienos ir svarīgi nodrošināt bērnam ēdienu dažādību, jo īpaši pirmajā gadā, kad garšas izjūta vēl tikai veidojas. Aptuveni no divu līdz astoņu gadu vecumam šī izjūta nosacīti nemainās, tādēļ centieties nodrošināt, lai bērns būtu pagaršojis sarkano un putnu gaļu, zivis, dažādus augļus un dārzeņus, piena produktus, graudaugus, rīsus, makaronus un kartupeļus.
Uzturvielu sastāvs ēdienos ir atšķirīgs, tādēļ ir svarīgi, lai bērns ēstu dažādus ēdienus. Tādējādi var nodrošināt sabalansētu uzturu, savukārt tas sekmē veselīgu augšanu un attīstību. Tomēr ir viens īpaši svarīgs vitamīns, kuru nav viegli uzņemt pietiekamā daudzumā tikai ar ēdienu, — tas ir D vitamīns.
Pazīstams arī kā saules vitamīns, mazuļa organisms to ražo vasaras saules gaismā. Diemžēl Baltijas laikapstākļi nav īpaši labvēlīgi šī vitamīna veidošanai tādā daudzumā, lai nodrošinātu normālu kaulu attīstību. Šis vitamīns ir tikai dažos pārtikas produktos, kā aknās, treknās zivīs un olās, tādēļ liela daļa bērnu to neuzņem pietiekamā daudzumā.

 

Dažādas pārtikas produktu grupas un to nozīmīgums

Tātad, kādi produkti pieder dažādām pārtikas produktu grupām un cik bieži tie ir jādod bērnam? Saraksts palīdzēs to saprast.
Cieti saturoši produkti— miltu izstrādājumi, graudaugi (arī makaroni un rīsi) un kartupeļi. Šie produkti nodrošinās bērna augšanai un attīstībai nepieciešamo enerģiju. Piedāvājiet bērnam iepriekš minētos produktus katrā maltītē un uzkodu reizē.
Augļi un dārzeņi— svaigi, saldēti, konservēti un žāvēti augļi un dārzeņi. Augļi un dārzeņi satur visus bērna attīstībai svarīgos vitamīnus un minerālvielas. Būtu jācenšas katrā maltītē un uzkodu reizē piedāvāt kādu no tiem, rotaļājoties ar dažādajām krāsām.
Piens, siers un jogurts— šajos produktos ir daudz olbaltumvielu un kalcija, kā arī daļa vitamīnu un minerālvielu. Ar D vitamīnu bagātināts piens var palīdzēt uzturēt bērnam nepieciešamo vitamīna līmeni. Piena produkti ir jādod vismaz trīs reizes dienā — gan svaigā, veidā, gan ēdienos.
Gaļa, zivs un citas alternatīvas— gaļa, zivs, olas, rieksti un pākšaugi, piemēram, lēcas, pupiņas, zirņi. Vērtīgi olbaltumvielu, dzelzs un omega 3 taukskābju avoti. Treknās zivis, piemēram, siļķe, skumbrija un lasis, kā arī aknas un olas ir D vitamīna avots. Tiem bērniem, kuri ēd gaļu, šos produktus piedāvājiet vienu vai divas reizes dienā, savukārt veģetāriešiem — divas trīs reizes dienā.
Ar taukiem un cukuru bagāti pārtikas produkti— šādi pārtikas produkti ir eļļas, sviests, kūkas un cepumi. Tauki un cukurs nodrošina daudz enerģijas, kas bērnam ir tik ļoti nepieciešama, tomēr bieži vien tie satur tikai nelielu daudzumu vitamīnu un minerālvielu. Tādēļ tos var iekļaut bērna uzturā, tomēr ir jādod papildus pamatēdieniem, nevis kā citu pārtikas produktu grupu aizstājējus.

Pievēsiet uzmanību sāls daudzumam

Pievērsiet uzmanību sāls daudzumam bērna ēdienā un nepievienojiet to paši, jo sāls rada papildu slodzi nierēm, kas joprojām attīstās. Bērniem ieteicamais sāls daudzums dienā ir 1 grams, tā ir 1/6 daļa no pieaugušajiem pieļaujamā maksimālā daudzuma.

Piens ir svarīgs bērnam

Piena sastāvā ir nepieciešamie vitamīni, minerālvielas, tauki un olbaltumvielas, īpaši svarīgi tas ir piebarošanas sākumposmā.