Jaunumi 07.03.2016

Saldam mazuļa miedziņam

Milupa web karuselis 850x470 4

Zīdaiņiem kvalitatīvs miegs ir vitāli svarīgs, tas gan nenozīmē, ka ir viegli nolikt bērnu gulēt. Mazuļi guļ daudz, taču bieži vien saraustīti, tādēļ ir svarīgi ieviest aizmigšanas rituālu. Diennaktī mazulis pavada miegā aptuveni 12 – 14 stundas. Vecāki bieži cīnās ar mazuļa gulēšanas problēmām – traucēts miegs, vairākas pamošanās naktī, grūtības doties diendusā. Kā pieradināt bērnu iet gulēt bez niķošanās? Kā iemācīt bērnam aizmigšanas rituālu? Varbūt kāds no šiem padomiem palīdzēs. Tomēr atceries – ar varu gulēt nevar nolikt nevienu!

Mammai vispirms ir jāsaprot, kāpēc bērns nevēlas gulēt – tā var būt kūsājoša enerģija, vēdersāpes, izsalkums vai kas cits…

Iemesli, kāpēc bērns nevēlas gulēt:

Pārliecinies, ka bērns nav izsalcis. Biežākais iemesls, kāpēc mazulis mostas naktī, ir pavisam vienkāršs – viņš jūt izsalkumu. Jaundzimušos vai mazuļus līdz 3 mēnešu vecumam iesakām zīdīt pēc pieprasījuma, jo bērniņi vēl ir mazi un grib ēst arī naktīs. Vecākus bērnus pamazām jāmēģina atradināt no zīdīšanas naktī. Ieteicams mazuļa nomodas laiku dienā padarīt aizraujošu un aktīvu un izveidot gulētiešanas rutīnu, pieradinot pie ilga un cieša nakts miega un pakāpeniski samazinot barošanas biežumu naktī. Katrs mazulis ir atšķirīgs, tāpēc vecākiem jāmācās saprast, cik bieži mazulis tiešām ir izsalcis. Svarīgi, lai “uzvedība” netiktu kontrolēta ar ēdiena palīdzību, jo ir daudz citu veidu, kā cīnīties ar miega problēmām.

Pārliecinies, ka mazulis nav izslāpis. Ja zīdi bērniņu, tad viņš uzņem nepieciešamo šķidrumu ar mātes pienu, taču, ja bērniņš ir vecāks vai tiek barots ar mākslīgajiem piena maisījumiem, iesakām blakus gultiņai turēt ūdens pudelīti. Pārliecinies, ka bērns dienas laikā uzņem pietiekami daudz šķidruma, nebaidies to piedāvāt (jautā padomu ģimenes ārstam, ja bērniņš ir jaunāks par 6 mēnešiem).

Bērns ir pārāk noguris vai nervozs. Mazuļiem nepieciešams miegs, lai varētu izturēt zināmu laiku nomodā (6 mēnešus veci bērni vidēji iztur 2 – 3 stundas nomodā, tad vajadzīga diendusa). Ja nav bijis diendusas vai dienas laikā bērniņš ir pārāk aktīvi nodarbināts ar rotaļlietām, ir bijis daudz trokšņu u.tml., kas padarījis bērnu nervozu, var gadīties, ka būs grūtības aizmigt vakarā – gluži tāpat kā pieaugušajiem. Pirms došanās gulēt ieteicams ievērot mierīgu un nosvērtu komunikāciju ar mazo.

Pārliecinies, ka mazulis bijis pietiekami aktīvs nomoda periodā. Mazuļu nervu sistēma vēl nav stabila, arī mazuļiem (tāpat kā pieaugušajiem) nepieciešamas kustības un aktivitātes, lai atbrīvotos un nomierinātos. Iesakām nodarbināt mazuli pēc pamošanās, lai viņam būtu pietiekami daudz aktivitāšu tieši nomoda sākumā.

Nepieciešamība zīst. Mazuļiem ir instinktīva vēlme zīst, jo tas nomierina. Ļauj savam mazulim zīst, kad viņam tas ir nepieciešams. Mazuļa zīdīšana sniedz tik ļoti vajadzīgo tuvību ar mammu un ir labākais, ko dot zīdainim, taču pirms došanās gulēt iespējams izmantot arī citas alternatīvas (piemēram, speciālās lupatiņas, īpaši izvēlētu miega rotaļlietu). Katrai mammai gan pašai ir jāizvērtē dažādu palīgu izmantošana.

Zobu šķilšanās. Tas ir vēl viens iemesls, kāpēc mazulis neguļ. Šis posms ir jāpārdzīvo, to var vienīgi atvieglot. Maigi pamasējot smaganas ar pirkstu vai speciālu silikona birstīti, var atvieglot zobu šķilšanās izraisīto diskomfortu. Lai nomierinātu jutīgās smaganas, mazulītim var piedāvāt vēsus pārtikas produktus. Lai novērstu sāpes un iekaisumu, ieteicams lietot aptiekās nopērkamus gelus, kas paredzēti bērniem zobu šķilšanās laikā. Zobu šķilšanās naktī ir visgrūtāk paciešama, jo, atrodoties guļus pozā, spiediens ir uz galvu un žokli, tas rada vēl lielāku diskomfortu. Tas var izraisīt nemieru, vēdersāpes un ietekmēt apetīti. Kad aug zobiņi, mazulis var vēlēties zīst biežāk, pat ik pēc 2 – 3 stundām.

Bērns apgūst jaunas prasmes. Vai Tavs bērns mācās sēdēt, rāpot, stāvēt, staigāt vai ko citu? Daži bērni, apgūstot jaunas prasmes, var izmēģināt tās arī naktī. Ja mazulis naktī pēc pamošanās neraud un vēlas spēlēties, runāt – pastāv diezgan liela iespēja, ka tas ir īstais iemesls.

Pārliecinies, ka mazulim nekas nesāp. Mazuļi ir jutīgi: zobu sāpes, vēdersāpes, caurvējš, kuņģa skābes atvilnis, saaukstēšanās, klepus un daudz kas cits, kas var izraisīt diskomfortu.

Daži padomi, kas noderēs, liekot mazuli gulēt.

Sagatavošanās

·         Izveido nemainīgu un mierīgu aizmigšanas rituālu. To ir ļoti svarīgi ievērot – gan konkrētu gulētiešanas laiku, gan darbības, ko veic. Piemēram, saskare ar Tavu ādu, relaksējoša vannošanās, glāsti, tumsa – šie aspekti ir noteicoši mazuļa miedziņam. Atrodi pieeju, kas Tavam mazulim patīk un nomierina pirms gulētiešanas, un esi pacietīga.

Pārliecinies, ka Tavam mazulim ir pietiekami daudz iespēju dienas laikā izpētīt jauno pasauli. Salda miedziņa priekšnosacījums ir enerģiski un aktīvi pavadīts laiks nomodā.

Noregulē istabas temperatūru. Optimālā temperatūra zīdaiņu miegam ir 18°C – 21°C. Pirms mazulis dodas gulēt, izvēdini istabu un pārliecinies, ka tajā nav pārāk karsti.

Saglabā mieru un pārliecību. Bērniņš jūt Tavas emocijas un spēs nomierināties tikai, baudot mātes mīlestību un mieru.

Kas Tev varētu palīdzēt

·         Nepieradini bērnu pie pilnīga klusuma. Ja bērns pieradīs pie ikdienišķiem trokšņiem, arī guļot viņam tie netraucēs. Nav nepieciešams bērna gulēšanas laikā staigāt uz pirkstu galiņiem un baidīties izdvest kādu skaņu – jau grūtniecības laikā bērns dzirdēja putekļsūcēja rūkoņu un trauku šķindoņu. Ritmiskas skaņas pat palīdz bērnam iemigt!

Ja zīdi bērnu, centies izvairīties no kafijas un saldiem dzērieniem.

Regulāri nomaini autiņbiksītes – slapjas autiņbiksītes kairina mazuļa ādu un izraisa diskomfortu.

Izmanto slingu. Tas ir praktiski, rokas ir brīvas un ir iespēja paralēli darīt ko citu, piemēram, mājas darbus. Tajā pašā laikā mazulis atrodas Tev cieši klāt, kas viņam ir tik ļoti nepieciešams.

Ievēro!

·         Bērniņš vēlas būt Tev blakus. Elpo mierīgi – tas dos mazulim signālu nomierināties. Zīdaiņi vēlas būt cieši blakus vecākiem, it īpaši mammai. Nav nekā nepareiza tajā, ka vecāki guļ blakus savam bērniņam (ievērojot drošību). Tas ir dabiski, ka jūs un jūsu mazulis vēlas būt līdzās viens otram.

 

Atceries, ka bērna raudāšanai, cīņai pret gulēšanu vienmēr ir kāds iemesls. Lai arī kā Tavi spēki būtu izsīkuši, nekad neatstāj savu bērnu raudot ilgu laiku. Ja arī esi pārliecinājusies, ka mazulim viss ir kārtībā – varbūt viņam vajadzīgs tikai maigs un mīlošs mammas glāsts.